Links

Asigurarea unei porniri usoare

La pornirea motorului, un ulei de motor trebuie sa fie suficient de subtire pentru a permite o rotatie usoara a arborelui cotit. Uleiul trebuie ulterior sa curga imediat pentru a lubrifia componentele vitale ale motorului.  Cele mai multe uzuri apar la pornire inainte ca uleiul sa poata ajunge la toate partile motorului. Pe masura ce motorul se incalzeste, uleiul trebuie sa nu devina prea subtire. Efectul temperaturii asupra vascozitatii variaza in limite largi cu tipul de ulei. Referinta folosita la masurarea variatiei vascozitatii in functie de temperatura este Indicele de Vascozitate. Uleiurile sintetice au cele mai bune caracteristici pentru curgerea la temperaturi joase si justifica diferenta de cost in climatele nordice in timpul lunilor de iarna.

Lubrifierea si prevenirea uzurii

Dupa pornirea motorului, uleiul este antrenat de pompa de ulei spre organele de miscare si el trebuie sa previna aparitia contactelor metal-metal, formand o pelicula de lubrifiant pe suprafata metalica.

Reducerea frecarilor

In cazul lubrifierii in film continuu, acest strat subtire de ulei previne contactul metal-metal. Vascozitatea uleiului trebuie sa fie suficient de mare pentru a asigura continuitatea acestui film de ulei. Trebuie mentinut un echilibru fragil. Daca vascozitatea este mai mare decat cea necesara, motorul trebuie sa invinga diferenta de putere datorita frecarii fluidului.

Protectie impotriva ruginirii si a coroziunii

Inhibitorii de coroziune sunt parte componenta a aditivilor pachet din uleiul de motor, pentru a proteja suprafetele de otel si fier de atacul oxigenului, prin formarea unui ecran protector.

Curatarea partilor motorului

Detergentii sunt componenti ai aditivilor pachet destinati curatarii depozitelor existente si dispersarii materiilor insolubile in ulei. Dispersantii, de asemenea, intra in compozitia aditivului pachet. Atat detergentii cat si dispersantii se ataseaza de particulele contaminate tinandu-le in supensie. Particulele in suspenie sunt fin divizate astfel incat sa poata trece fara a cauza avarii printre suprafetele in miscare si prin filtrul de ulei. Acesti contaminanti se inlatura cand uleiul este schimbat.

Minimalizarea depunerilor in camera de combustie

O anumita parte din ulei ajunge la partea superioara a segmentului pistonului, cu scopul de a lubrifia segmentii si peretii cilindrului.  Este important ca uleiul sa previna formarea unor depuneri care actioneaza ca o bariera termica si drept urmare pistoanele, segmentii si supapele nu mai sunt racite corespunzator.

Racirea organelor motorului

Sistemul de racire asigura aproximativ 60% din sarcina de racire a
motorului. El asigura racirea partii superioare a motorului incluzand capetele cilindrilor si supapele. Arborele cotit, cuzinetii principali si de palier,
sistemul de distributie, pistoanele si alte componente din partea
inferioara a motorului sunt racite de uleiul care curge in jurul lor.

Asigurarea presiunii pentru combustie

Suprafata segmentilor pistonului, precum si peretii cilindrului nu sunt perfect plane. Uleiul de motor umple spatiile goale si imbunatateste mult etansarea. Deoarece grosimea filmului de ulei este de aproximativ 0,025 mm nu poate compensa uzura excesiva a segmentilor sau a  peretilor cilindrilor. In motoarele noi sau complet refacute consumul de ulei va fi relativ mare pana cand aceste suprafete se netezesc indeajuns pentru a permite uleiului o buna etansare.

Uleiul de motor trebuie sa nu spumeze

Datorita partilor din motor aflate in miscare rapida, uleiul este constant amestecat cu aerul. Aceasta produce spuma, care este un conducator prost de caldura si va inrautati racirea organelor motorului. De asemenea, nu prezinta abilitatea de a prelua mare parte din sarcinile aplicate filmului de lubrifiant, rezultand uzura excesiva a motorului. Aditivii atispumanti se folosesc la fabricarea uleiurilor de automobile pentru a reduce cantitatea de spuma.

ARN

TBN = CIFRA DE BAZICITATE TOTALA reprezinta capacitatea unui lubrifiant de a neutraliza compusii acizi rezultati din procesul de oxidare. In literatura de specialitate se mai utilizeaza si termenul de "rezerva de alcalinitate". Valoarea TBN-ului da informatii privind proprietatile detergente si dipersante ale lubrifiantului. Alaturi de alte caracteristici, valoarea TBN-ului constituie un criteriu de apreciere a duratei de viata a uleiului. De asemenea, este importanta si alegerea corecta
a tipului de lubrifiant, in functie de continutul de sulf din combustibil. In ceea ce priveste corelarea cu nivelul de performanta, normativele in vigoare, respectiv ASTM D 4485, "Standard Specification for Performance of Engine Oils" si ACEA EUROPEAN OIL SEQUENCES 2002, nu stabilesc limite pentru TBN.

STIBA

Clasificare internationala a vascozitatii uleiurilor de motor in functie de temperatura mediului

 

A - Ulei obisnuit
B -
Ulei multigrad
C -
Ulei cu capacitate de ungere imbunatatita

Vascozitatea uleiului trebuie aleasa in functie de tipul si gradul de uzura al motorului si de temperatura mediului ambient.
Utilizarea uleiurilor multigrad si sintetice face posibila folosirea aceluiasi tip de ulei, indiferent de anotimp.

 

KZD

Clasificarea internationala a uleiurilor de motor In functie de domeniul de utilizare al acestora

STEK

Clasificarea internationala a uleiurilor de motor in functie de performantele acestora

Fiecare categorie este desemnata prin 2 litere.
Prima litera
indica domeniul de aplicare:
S- categorii API valabile pentru motoarele Otto (cu benzina)
C- categorii API valabile pentru motoarele Diesel
A doua litera arata calitatea in ordine alfabetica ascendenta.
API-SH = ulei pt motor Otto
API-CD = ulei pt motor Diesel
Uleiurile care sunt valabile in ambele domenii de utilizare sunt desemnate corespunzator: API - SH/CD